شما اینجا هستید : خانه » آرشیو نشریه » شماره 3 » امام فرمود اگر قرار باشد به برکت انقلاب اسلامی در یک گوشه دنیا یک انسان مسلمان بشود و ما کوتاهی کنیم باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم

گفتاری از سردار سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی

امام فرمود اگر قرار باشد به برکت انقلاب اسلامی در یک گوشه دنیا یک انسان مسلمان بشود و ما کوتاهی کنیم باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم

چکیده امام فرمود اگر قرار باشد به برکت انقلاب اسلامی در یک گوشه دنیا یک انسان مسلمان بشود و ما کوتاهی کنیم باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم :

سردار سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی، در روزهای اول رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حکم ایشان به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انتخاب شد و تاکنون عهده‌دار این مسئولیت بوده است. در آستانه بیست و پنجمین سالروز رحلت امام خمینی(ع) دقایقی با ایشان همکلام شدیم که حاصل آن گفتاری شد که در ادامه می‌خوانید:

امام فرمود اگر قرار باشد به برکت انقلاب اسلامی در یک گوشه دنیا یک انسان مسلمان بشود و ما کوتاهی کنیم باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم

ما را خیال یک سر مو نیست غیر دوست
بر حال ما گواه بود مو به موی ما
امام ما، امام عارفان، امام فیلسوفان، امام علما، امام فقها، امام دولت مردان سیاسی، امام سیاست بوده‌اند لکن امام ما امام فرمانده کل قوا و امام فرمانده هشت سال دفاع مقدس هم بوده‌اند امام در همه صحنه‌ها بر فراز و در قله بود. خدا را شکر. همه مواضع امام و بیانات امام پشتوانه نظری از اسلام و قرآن و ولایت داشت. اندیشه دفاعی امام نیز چنین بود.

وحدت ایرانیان پس از انقلاب

ایرانی در همه ادوار تاریخ، مثل یک خانواده زیسته است، اعضای آن گرم و صمیمی و متحد و همدرد و همراز بوده‌اند. اسلام آوردن یک پارچه ایران، انتخاب ولایت علی‌بن‌ابیطالب(ع) و پایگاه مهر علی قرار دادن ایران یک پارچگی این ملت در برابر تهاجمات بیگانگان که از همه سو، همیشه در تاریخ ما بروز کرده‌است و ایستادگی بر حفظ فرهنگ ایرانی، راه ندادن استعمار گران به ایران، هیچ یک از قدرت‌های جهانی در دوران استعمار نتوانستند ایران را مستعمره کنند، نهضت مشروعیت، نهضت تنباکو، نهضت ملی شدن نفت، انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس، همه این یکپارچگی ملت، صمیمیت همدلی، همراهی و همرازی اعضای ملت ایران را از هر قوم و قبیله‌ای که در این سرزمین مقدس زندگی می‌کنند، همراه خود داشته است. راهپیمایی‌های حماسی ۲۲ بهمن، روز قدس آن، حرکت عظیم تشییع پیکر حضرت امام، مراسم تشییع شهیدان و استقبال ملت از مولای عزیزمان خامنه‌ای کبیر و شرکت حماسی ملت در هر انتخابات، این‌ها همه نشان همدلی و اتحاد ملت ایران است در هر حرکت ملی و دینی و وطنی هر ایرانی می آید همه ایرانیان می‌آیند و برای دفع فتنه آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی سال ۸۸ هر کس برای ادای تکلیف خود حاضر می‌شود همه ایرانیان حاضر می‌شوند و این گونه است که انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی را به ملت هدیه می‌کند و حماسه ۹ دی را می‌آفرینند.
اما ما به عنوان وارثان حسین(ع) و ادامه دهندگان نهضت حضرت امام‌خمینی(ره) و نگهبانان نظام مقدس جمهوری‌اسلامی – سرزمین مقدس و بزرگ و پر افتخار ایران و مکتب تشیع و حافظ دستاوردهای انقلاب و خون شهیدان تکلیف داریم.
مردان سیاسی و مسائل سیاسی کوره راه‌های خودشان را طی می‌کنند و کوره راه‌های سیاسی اصول و مقرراتی دارد که توسط خود سیاستمداران اداره می‌شود. ما به عنوان نظامی، به عنوان ستاد کل، به عنوان ارتش، به عنوان سپاه، به عنوان بسیج، ما نیروهای مسلح و ملت ایران، چون نیروی دفاعی ایران یک پارچه است، ملت و نیروهای مسلح است، ما تکلیفمان دنباله روی کردن از سیاستمداران در کوره راه‌های سیاسی نیست و اندیشیدن به حرف‌های سیاستمداران در کوره راه‌های سیاسی نیست. ما می بینیم که امروز تهدید دشمن نسبت به ایران قطعی است و زمان این تهدید هم نزدیک است، این دشمن، امریکاست، البته بعضی از سیاستمداران صهیونیستی هم گاهی یک حرف‌هایی در گوشه و کنار می زنند که ما بررسی می کنیم، ما ایران را تهدید می کنیم. ما چه می کنیم، صهیونیست‌ها البته خودشان می دانند که اگر نسبت به ایران اقدامی انجام بدهند گورخودشان را کنده اند، برای این که دست ما را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین باز خواهند کرد و ما به استقبال یک چنین فرصتی می‌رویم، ما غصه فلسطین را در گوشه دل هایمان نگه داشته‌ایم و بغض فلسطین را فرو می خوریم، اما اگر اسرائیلی های پلید دست از پا خطا کنند آن وقت ما دیگر مانعی بر سر راه خودمان نمی‌بینیم. اما در برابر آمریکایی‌ها ما باید موضع دفاعی و بازدارندگی داشته باشیم.
امروز الحمدالله خدای متعال طاغوت را نابود کرده و با معجزاتی که با انفاس قدسی حضرت امام‌خمینی(ره)، فرزند رشید حضرت زهرا(س) برای ما فراهم کرد. بعد از انقلاب لطف و نعمت خودش را از همه جهت برای این ملت فراهم کرد.
پس از ارتحال امام یک حرکت تکاملی در انقلابمان بود تا زمانی که دشمنی را که امام(ره) به عنوان شیطان بزرگ و دشمن اصلی اسلام و مسلمین معین کرده بود در برابرش قرار گرفتیم و امروز آن روزی است که خدای متعال می‌خواهد به وعده اصلی‌اش برای نابودی دشمنان اسلام و برای اتحاد، نجات و پیروزی امت اسلام، اراده اش را در دنیا جاری بکند. ما امروز باید گوش به فرمان موسی زمان، ولی فقیه، نائب مهدی(روحی فداه) و فرزند رشید و با عزت حضرت زهرا(س) که رهبر ما است گوش بدهیم و آن فرمان را اطاعت بکنیم تا از یک سمت دشمن جبار در هم بپاشد و از سمت دیگر مشمول لطف و عزت خدا قرار بگیریم و از سمت دیگر از عذابی که بر قومی که اگر تبعیت از فرمان نکند نازل خواهد شد. از آن مصون بمانیم.
شرایط، شرایطی بسیار حساس و تعیین‌کننده‌ای است، البته افق بسیار روشن و نورانی فرا روی ما است.

دفاع ملت ایران از مواضع امام‌خمینی(ره) علیه رژیم صهیونیستی

وجود نورانی، پر برکت و خورشید حیات بخش دوران حضرت مهدی(عج) این محبت و مراقبت خدای متعال نسبت به ماست همین جوری نیست. ما رها نشدیم. او ما را خلق کرده، ما را دوست دارد، به ما محبت دارد مراقب ماست همیشه، همه جا، با بهترین وسیله و ابزار، قیام نجات بخش نائب حضرت ولی عصر حضرت آیت‌الله‌العظمی امام‌خمینی(ره) محبت و مراقبت خدای متعال نسبت به ملت اسلام و مردم سرزمین مقدس جمهوری‌اسلامی ایران بود. ملت ایران و مسلمانان جهان امام را به خاطر خدا دوست می دارند و وجود خمینی نشانه محبت عنایت و مراقبت خدای متعال برای عزت اسلام و مسلمین در این دوران حساس تاریخ زندگی انسان‌‌ها است انوار نورانی و پر عطر و دل انگیز و روحبخش انقلاب امام امروز همه دل‌ها و وجودها را که نشانه‌ای از ایمان در آنها بوده است به عزت رسانده به سرافرازی رسانده است. مولای ما مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز نشانه محبت، عنایت و مراقبت حق تعالی به ملت ما و به مسلمانان جهان بود، شما از امروز از این زاویه به خدا نگاه کنید از این دیدگاه به نعمت‌های حضرت حق عنایت بفرمایید نعمت‌ها و برکات او بر ما در حال نزول است و ستاره‌های درخشان عرصه یاوری او نسبت به بندگان در میان ما هستند ما در پرتو عنایات و ادعیه  ذاکیه مولایمان مهدی صاحب الزمان(عج) هستیم، ما در پرتو انقلاب اسلامی که چهره جاوید اسلام و قرآن و ولایت در این سر زمین مقدس است زندگی می‌کنیم و ما در پرتو حاکمیت الهی تحت امر نائب امام عصر ولی فقیه زندگی می‌کنیم باید شاکر این نعمت‌های بزرگ باشیم. «کان الله علی کل شی رقیبا»
بزرگداشت امام درست است که شامل بزرگداشت نام امام و یاد امام و عرض ارادات و تکریم نسبت به این مرد بزرگ الهی است اما بزرگداشت امام باید بابت شکوفایی و به عرصه آمدن ارزش‌های امام باشد ما عرض کردیم امام را به خاطر خدا دوست می‌داریم چون او مرد خداست حرف های امام را، نصایح امام را، ارزش‌هایی که امام برای ما آورد، امام معمار انقلاب اسلامی است، امام زیر نظرش اسلام احیاء شد، بنای رفیعی که محمد رسول الله‌(ص) و علی و زهرا و ائمه(ع) و علمای دین و مجاهدان و مبارزان اسلامی به عنایت خدای متعال برای عزت و آزادی و نجات و سعادت انسانیت به وجود آورده بودند با معماری امام به اسم اسلام ناب زنگار گرفته شد این بنا با عزت با روشنی، شفاف در دیدگاه مردم وسیع و آزادگان و مسلمانان عالم قرار گرفت. باید این دل‌ها را که خانه خدا است جای محبت خمینی قرار دهیم و باید با نام امام که که بزرگ می‌داریم با یاد امام که بزرگ می‌داریم همه خواسته‌های امام، ارزش‌هایی که امام آورد و جامعه‌ای که او تعریف کرد آن را بسازیم و پای آن بایستیم و از حق امام دفاع کنیم تا امام را بزرگ بداریم، سه جور می‌شود امام را بشناسیم به امام عنایت کرد، یک جور این است که نام امام را به خوبی ببریم، از او با عزت یاد کنیم، کار خودمان را بکنیم، این بزرگداشت امام نیست، یک جور هست که نام امام را با عزت ببریم، از امام با عزت یاد کنیم، به نام امام سخن بگوییم و از بردن نام امام و یاد امام و استفاده از سخن امام خودمان را مقصود داشته باشیم، بخواهیم امام را برای خودمان خرج کنیم این هم بزرگداشت امام که نیست خیانت به امام است. این راه امویان و راه عباسیان است، … باید مراقب باشیم ما باید نام امام را به خاطر خدا بزرگ بداریم یاد امام را به عشق خدا بزرگ بداریم سخن امام را و راه امام را و نهضت امام را و صحیفه نور امام را و وصیت نامه امام را و هدایت‌های امام را و بیان امام را از اسلام و قرآن و ولایت به خاطر خدا زنده بداریم و به او عمل کنیم این بزرگداشت امام است امام مرد خدا بود، راه او خدا بود و امروز هم بزرگداشت او بزرگداشت ارزش‌های الهی است این شکر نعمت محبت و مراقبت حق نسبت به ماست حرکت نورانی پر برکت و مسعود رهبر عالی قدر ما نائب مولای ما امام خامنه‌ای عزیز در زیارت شلمچه بعد از زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) می‌دانید که ما را به کجا هدایت می‌کند ما را از زیارت کربلا به صحرای کربلا می‌برد را با زیارت آل الله و پس از او با درک رایحه شهادت و عزم رزم و پیکار با دشمنان اسلام و قرآن و ولایت و با سجده بر خاک شلمچه باید گرامی داشت دل امام‌خمینی در شلمچه می‌تپیده قلب امام با رزمندگان اسلام بود چطور؟
چون قلب رزمندگان اسلام از قلب امام مایه می‌گرفت امام خدا را می‌خواست رزمندگان اسلام برای دفاع از دین خدا و ارزش‌های الهی که امام آورده بود می‌جنگیدند نسل امروز باید بداند که رزم مردانه رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل در برابر صدام بعثی کافر و پشتیبانان او همه استکبار عالمی، یک جنگ نبود رزمندگان اسلام برای تفنگ دست گرفتن و برای توپ و تانک به خط بردن عشق نمی‌ورزیدند بلکه به خاطر عشق خالص و ناب به خدا و پیامبر خدا و ائمه اطهار و ارزش‌های الهی و نور و پاکی و زیبایی و عزت انسانیت قیام کردند انقلاب اسلامی و یاران امام‌خمینی دنبال این‌ها بودند دنبال بوستان پر طراوت عشق به خوبی ها بودند چقدر پر معنا و پر طراوت است این سخن رهبری که می‌فرماید «عشق به خمینی، عشق به همه خوبی‌هاست» این رودخانه زلال و شیرین و این کوثر و سلسبیلی که از بهشت برای ملت ایران نازل شده بود داشت راه خودش را برای فرو نشاندن عطش تشنگان از انسانیت طی می‌کرد. درندگان وحشی و دشمنان انسان و حق خودخواهی و تکبر و غرور و فرصت طلبی حزب بعث و پشتیبانی دشمنان زخم خورده که از این کشور با لگد جوانان ایران بیرون افتاده بود پشت سر صدام قرار گرفتند، خواستند این رودخانه زلال و این کوثر گوارای جان بخش به انسانیت را آلوده کنند آمدند که این سرچشمه را بخشکانند، آمدند که امام را و جان اسلام و قرآن و ولایت را که در این جامعه ایران دمیده شده بود بگیرند. رزمندگان اسلام رفتند در جبهه‌ها، جلوی این ددمنشان بدخواه انسانیت و بدخواه حق را بگیرند نه برای این که بجنگند یا برای این که مردانگی کنند و یا برای این که خود را نشان بدهند یا برای این که دشمنان را سر جایشان بنشانند، نبود این‌ها ظواهر امر است رزمندگان اسلام رفتند مردانه جنگیدند، از بینش و تفکر و ابزار مناسب استفاده کردند، فداکاری و ایثار کردند خون دادند، جان دادند، برای چه، برای این که امام را نگه دارند برای این که فکر امام را نگاه دارند، برای این که سخن امام را جاری سازند سخن امام اسلام بود و قرآن و ولایت، ناب ناب، ما در برابر مهاجمان دژخیم و خونخواری که به این سرچشمه زلال و نورانی انقلاب اسلامی و قرآن و ولایت حمله کرده بودند چاره‌ای جز جان فشانی نداشتیم و رزمندگان اسلام جان‌فشانی کردند برای حفظ استقلال، برای حفظ آزادی و برای حفظ جمهوری‌اسلامی و بزرگداشت امام است و ما باید برای حفظ امام، حفظ راه امام، حفظ نام امام و حفظ فکر امام از یاوران امام در جبهه‌های دفاع مقدس و در سراسر این سرزمین مدرسه عشق درس مجدد بگیریم و تجدید میثاق کنیم و انشاا… بزرگداشت خوب و شایسته‌ای را برای امام برگزار کنیم.

معنای ولایت چیست؟

امام حسین(ع) می‌دانسته که وجودش چیست، می‌گوید این گرانبهاترین چیزی است که دارم، این اشعار همه شیعیان علی بن ابی طالب(ع) است، این شعار همه مومنین عاشق امام‌خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) است. می‌گوید این چیز عزیزی که من دارم، بسیار عزیز است، بسیار گران قیمت است، بسیار خوب است، این را فدای حقیقت می‌کنم، فدای ایمان، فدای عدالت، فدای ولایت، اصلا ارزش به این است. امام حسین(ع) هشتم ذیحجه از مکه آمدند بیرون. یک بخش اول حج این است که می‌روند احرام می‌بندند و می‌روند مکه طواف می‌کنند و نماز و این بخش انجام می‌شود و بعد دوباره احرام می‌بندند و می‌روند عرفات و از عرفات می‌روند در مشعر و از مشعر می‌روند در منا، آنجا شیطان را سنگباران می‌کنند و قربانی می‌کنند و حج تمام می‌شود و این دو قسمت با هم است. امام حسین(ع) عصر نهم که زمان وقوف در عرفات است، مکه را ترک می‌کند، یعنی حج را نیمه تمام می گذارد . کسی که در آنجا است حج به او واجب است، حج را نیمه تمام می‌گذارد، قضیه چیست؟ در درون این عمل بالاترین معرفت خوابیده است برادرم، خواهرم، این به خاطر این است که امام حسین(ع) امام است و برای احیای ولایت از مکه حرکت می‌کند، آیا ولایت بر حج مقدم است؟ یعنی حج واجب خدا را رها کنم و بروم دنبال ولایت؟ بله، اگر امام گفت بله. امام باقر(ع) یک روایتی دارند که می فرمایند: «اسلام بر پنج پایه استوار است، نماز، روزه، زکات، حج، ولایت» زراره می‌گوید کدام مهم تر است؟ امام باقر(ع) می‌فرماید: «ولایت برتر از سایر اصل‌ها است چون ولایت کلید نماز و روزه، زکات و حج است». امام حسین(ع) می رود کربلا برای این که ولایت مسلمین را زنده کند، ولایت افتاده دست یزید، دست یزیدی‌ها، دست منحرفین از اسلام، هر چند که اسم او امیرالمومنین است. این پنج تا اصل که امام باقر(ع) می‌شمارند این‌ها اصل‌های عبادی و عملی است، یعنی باید به این پنج اصل عمل بشود، به ولایت هم باید عمل بشود. به ولایت عمل بشود آقای فیروزآبادی یعنی چه؟ یعنی امور دین و دنیا را باید به ولی واگذار کنی، یعنی از ولی اطاعت بشود. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «امام در منصب دین و دنیا در راس امور قرار دارد».

دو خاطره از امام‌خمینی(ره)

من دو خاطره می‌خواهم برای شما نقل کنم انشاا… استفاده راهبردی از این خاطره بکنید.
خاطره اول عملیات والفجر ۸ طراحی شده بود همه نوع پشتیبانی فراهم شده بود (می‌دانید که طرح‌ریزی، آماد و پشتیبانی های عملیات و آمادگی برای اجرای عملیات ۳ ماه طول کشید) وقتی قرار شده عملیات به اجرا گذاشته بشود، به اتفاق اعضای جلسه قرارگاه <حضرت خاتم الانبیاء‌(ص)> توفیق زیارت حضرت امام را پیدا کردیم و رفتیم محضر ایشان، توضیح دادیم که چه شده و چگونه هست و چه کار خواهیم‌کرد، امام یک نگاهی به ضبط حاج احمد آقا کردند و فرمودند که چرا ضبط می کنی؟ مرحوم حاج احمد آقا گفتند که برای تاریخ ضبط می‌کنم، پخش نمی‌کنیم، ولی جای انتقال آن کلام دانشگاه و همین شما عزیزان هستید. امام فرمود من به شما بگویم که اگر قرار باشد به برکت انقلاب اسلامی در یک گوشه دنیا یک انسان مسلمان بشود و ما کوتاهی بکنیم و به خاطر کوتاهی ما او مسلمان نشود ما در پیشگاه خدای متعال باید پاسخگو باشیم. افق نگاه امام و رهبر و عقیه الهی را برای خودتان ببینید، یک نفر در یک گوشه جهان اگر به خاطر کوتاهی ما مسلمان نشود، ما باید پاسخگو باشیم. ببینید می توانید این کپسول‌های فولادی چسبیده به تن را بشکنی و پرواز کنی افق ذهنت را به همراه ملائک به آسمانها ببری به همراه امام‌خمینی(ره) مسئولیت ها را ببینی؟
خاطره دوم: از مرحوم امیر خوشنام، خوش بوی، با صفا، عقل قرآن و فرزانه سرلشکر ظهیرنژاد، ایشان رفته بودند خدمت امام(ره) آن روزها که بحث ملی گرایی و این چیزها مطرح شده بود، عرض کرده بودند که <ای امام این میهن دوستی ملی گرایی برای ما نظامی‌ها و فرهنگ ما خوب است.> آن جهت نظر امام راجع به ملی‌گرایی آن روز که ضد اسلام و اختصاص به ملی‌گراهای ادعایی بودند ایشان توجهی نکردند، امام به او فرموده بودند که آقای ظهیرنژاد اگر این دست من روی خاک ایران باشد و دشمن بخواهد پایش را روی این قطعه از خاک بگذارد من ترجیح می‌دهم که دست من قطع شود و دشمن پایش را روی زمین ایران نگذارد، ما هم میهن پرستیم، ما هم ملی‌گرا هستیم.

ارسال دیدگاه


5 + = چهارده

رفتن به بالا