شما اینجا هستید : خانه » آرشیو نشریه » شماره 5 » مروری بر آنچه در جلسه رأی اعتماد وزرای علوم دولت یازدهم گذشت

مروری بر آنچه در جلسه رأی اعتماد وزرای علوم دولت یازدهم گذشت

مروری بر آنچه در جلسه رأی اعتماد وزرای علوم دولت یازدهم گذشت

چکیده مروری بر آنچه در جلسه رأی اعتماد وزرای علوم دولت یازدهم گذشت :

در ابتدای دولت یازدهم دکتر جعفر میلی‌منفرد به عنوان وزیر علوم پیشنهادی معرفی شد که نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند، سپس جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم برگزیده شد اما در حالی که بارها اعلام شد توفیقی به مجلس برای رأی اعتماد معرفی می‌شود، یک روز مانده به مهلت معرفی، دکتر فرجی‌دانا که یک سالی می‌شد در فرصت مطالعاتی در کانادا به سر می‌برد به تهران فراخوانده شد و مسئولیت وزارت علوم بر عهده‌اش قرار گرفت. آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از مذاکرات نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت با گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم دولت یازدهم است.

مروری بر آنچه در جلسه رأی اعتماد وزرای علوم دولت یازدهم گذشت

الف) رای اعتماد جعفر میلی منفرد

 

موافقان:

۱-علی مطهری (نماینده مردم تهران)

‌مخالفان میلی منفرد را یک اصلاح‌طلب تندرو فرض کرده و بر این اساس نظرات خود را بیان می‌کنند و البته من این حساسیت مخالفان را ارج می‌نهم.
اصولگرایان در نگاهی کلی به دانشگاه دو نگرانی عمده از مدیریت اصلاح‌طلبان دارند؛ اولین موضوع بحث تبلیغ سکولاریسم و منجر شدن آن به تنش بوده و مسئله دوم تساهل و تسامح است.
محدود شدن آزادی و حقوق شهروندی و همچنین سختگیری و محدود شدن دانشجویان از نگرانی‌های اصلاح‌طلبان از مدیریت اصولگرایان بر دانشگاه است.
هیچکدام از موضوعات مطرح شده را در مورد وی صحیح نیست، حتی من با نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاه‌ها در زمان معاونت آقای منفرد صحبت کردم که وی وزیر پیشنهادی را شخصی مؤدب، منضبط، متدین و پرکار معرفی کرد.
بدیهی است که رفت و آمد وی در میان تجمع کنندگان [حوادث سال ۷۸] باید انجام می‌شده است و آقای میلی منفرد به وظیفه خود عمل کرده؛ شبیه کاری که آقای نجفی کرد ولی برخی آن را نقطه منفی می‌دانند.
ما باید کاری کنیم که افراد صدمه‌دیده از خطای مسئولان جذب سرویس‌های بیگانه و منافقین نشوند.
میلی منفرد هیچ نقشی در سال ۸۸ نداشته و موضوع این است که هر کسی پس از خطبه ۲۹ خرداد رهبری و اعلام نظر شورای نگهبان به اعتراض خیابانی ادامه داده از نظر ما نیز فتنه‌گر است ولی بیشتر از این را قبول نداریم.
آقای نجفقلی حبیبی این مسئله را توضیح داد که ما جلسات ماهانه داشتیم ولی در آن فضا ناگهان آمدند و ۶۰ نفر را بازداشت کردند و تا شب از ما عذرخواهی کرده و به ما شام دادند و آزاد شدیم… مسئله بازداشت وی شخصی نبوده و باید کسانی را که اینگونه عمل کرده‌اند را مورد اعتراض قرار داد.
ایجاد اولین معاونت جنگ در وزارت علوم، برگزاری ۴ دوره تخصصی برای رزمندگان در جهت رفتن به مرحله کارشناسی،‌ رشد تدریجی و پله‌ای در مناصب علمی از ویژگی‌های آقای منفرد است. وی سابقه رئیس گروه بودن در دانشگاه، معاونت پژوهشی،‌معاونت فناوری و قائم مقام وزارت علوم را در کارنامه دارد و از این نظر شخصیت مناسبی برای پست خواهد بود.

۲- مسعود پزشکیان (نماینده مردم تبریز)

حضرت امیرالمومنین(ع)‌ در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند «من به خانواده خود وصیت می‌کنم که تقوا و نظم را پیشه کنید و اختلافات را کنار بگذارید چرا که من از رسول خدا شنیدم که برطرف کردن اختلافات از سال‌ها نماز و روزه بالاتر است.» بیاید این اختلافات را جمع کنیم. همه ما اشتباه کرده‌ایم، بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و نه این که بگوییم تمام تقصیرها مال یک طرف بود و ما بی‌تقصیر بودیم، ما اشتباه کردیم و باید جسارت این را که بگویم اشتباه کردیم را داشته باشیم.
در جنگ احد حضرت رسول اکرم وقتی که جنگ مغلوبه شد تنها ۸ نفر همراه حضرت رسول خدا ماندند و همه فرار کردند. ایشان زمانی که برگشت چه معامله‌ای کرد؟ رسول خدا وقتی مکه را فتح کرد چه کاری را انجام داد؟ تمام آنها را بخشید و  در جنگ حنین ۱۰۰ شتر از غنائم جنگ را به آنها داد.
ما در حال نبش قبر گذشته‌ها هستیم، شما که ادعای ولایتمداری می‌کنید، ولّی ما می‌گوید زمانی که کسی حرف می‌زند بنشینید و حرف او را گوش کنید. این حرف‌هایی که در مورد وزیر و وزارت می‌گویم جز ایجاد ضعف، اختلاف و مشکل در جامعه ثمر دیگری ندارد.
ما در رابطه با این اوضاع و احوالی که وجود دارد به جای اینکه به اختلافات دامن بزنیم باید مشکلات را حل کنیم، وزیر می‌گوید من چنین کاری را نکرده‌ام اما یکی می‌آید و می‌گوید تو این کار را انجام داده‌ای.
ما کدامیک از برنامه‌هایی که اجرا کردیم، علمی بود؟ اگر ما مخالف هستیم دلایل خود را بگوییم، نه این که بگوییم چون شما فتنه‌گر هستید شما را قبول نمی‌کنیم.

 

مخالفان:

۱- محمد دهقان (نماینده مردم طرقبه و چناران)

محیط‌هایی که در آنها جوانان به سر می‌برند، تندروی‌های سیاسی و التهاب‌های اجتماعی وجود دارد. باید بدانیم اگر فشارهای اقتصادی با التهاب‌های سیاسی آمیخته شود، این موضوع برای ما و برای نظام بد است. ما سال‌هاست آقای میلی‌منفرد را از نزدیک می‌شناسیم، از سال ۷۶ که آقای میلی‌منفرد معاون دانشجویی وزیر علوم بودند، با وی تعامل و جلساتی داشتیم. آقای میلی‌منفرد از لحاظ علمی شخصیت خوب، باوقار و متین است اما او مدتی مدیر بود و ما به سابقه وی مراجعه می‌کنیم.
آقای میلی‌منفرد زمانی مسئولیت سیاسی‌ترین معاونت وزارت علوم را برعهده داشت. در آن زمان اتفاقاتی افتاده است، قبل از آن که آقای میلی‌منفرد و تیم همراه وی بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعان نظام و انقلاب بود، با آمدن این تیم و شخصیت آقای میلی‌منفرد، به تدریج عناصر افراطی و بی‌اعتماد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ کردند و نیروهای معتدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.
بین دفاتر تحکیم وحدت، افراطی‌ترین و تندروترین دفتر تحکیم، انجمن آن زمان امیرکبیر بود. آقای میلی‌منفرد علناً و رسماً از آن انجمن حمایت می‌کردند. آقای میلی‌منفرد، آقای علی افشاری را می‌شناسند. آقای علی افشاری دبیر انجمن بود، آقای علی افشاری و انجمن آن زمان و برخی عناصر تندرو در آن زمان تحت حمایت آقای میلی‌منفرد بودند و در عین حال ۹ ترم مشروطی داشتند و از دانشگاه اخراج نمی‌شدند. این افراد در دانشگاه امیرکبیر که زیرمجموعه آقای میلی‌منفرد بودند در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما آقای میلی‌منفرد در وزارتخانه خودشان رأسا بدون این که حتی محکومیت آنها را در کمیته انضباطی بزند، حکم دانشگاه را لغو کرد.
آنها برنامه داشتند که تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را پیگیری کنند، اوج این برنامه را در ۱۸ تیرماه سال ۷۸ مشاهده کردیم. در ۱۸ تیر ۷۸ اتفاقات و مسائلی که رخ داد خودش بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وزیر علوم که آن زمانی باید منشا آرامش می‌بود ولی رفت استعفا داد و بنزین بر شعله التهابات ریخت البته خیلی‌ها آن زمان مقصر هستند، بنده در این زمینه قضاوت نمی‌کنم و فرصتی هم وجود ندارد که موضوع را باز کنیم اما عناصر که در زیرمجموعه معاونت دانشجویی آن زمان حضور داشتند، باید بررسی کنیم که چه نقشی ایفا کردند.
پنج روز کشور دچار التهاب شد، منافقین سوءاستفاده کردند، آشوب‌های خیابانی به پا کردند و متاسفانه عناصری که در آن زمان در وزارت علوم حاکم بودند، نه تنها به پایان دادن این مسائل کمکی نمی‌کردند بلکه به این التهابات می‌افزودند از این موضوع عبور می‌کنم بالاخره چون فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا اثر خودش را گذاشت.
انتظار داشتیم بعد از اینکه این اتفاقات رخ داد، عبرت می‌شد، آقای علی افشاری را در آن زمان، آقای میلی‌منفرد می‌شناخت. به عنوان یک استاد، به عنوان یک معاون وزیر، آیا نمی‌توانستند امثال آقای علی‌افشاری را به گونه‌ای مدیریت کنند که در این کشور بمانند؟ در این فضای وطن تنفس کنند، نه این که این افراد تنفس در فضای وطن را کنار بگذارند و خودشان را وابسته به لجن‌زار سرویس‌های سیاسی و رسانه‌ای بیگانه کنند.
کاش آنها را در همین کشور نگه می‌داشتید، کاش برخی مدیرانتان را نگه می‌داشتید که دچار افراط نشوند و بعد سرنوشتشان و گذرشان به زندان‌ها نیفتد اما شما نتوانستید این کار را انجام دهید و اگر خدایی ناکرده آنان شما را اداره می‌کردند که…، اگر شما آنان را اداره می‌کردید این اتفاقات رخ نمی‌داد اما بعد از اتفاقات ۸۸ طبیعتا انتظار این بود که شما به عنوان قائم مقام وزیر و سرپرست وزارتخانه بودید، بعد از آن انتخابات جنابعالی در تحصن‌ها شرکت کردید که فیلم آن موجود است.
۱۵۰ دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان‌ترم سال ۸۸ برگزار نشود، آنها آمدند تحصن‌ کردند و شما به میان آنها رفتید و فیلم آن موجود است. بعضی از اخبار رسمی می‌گوید که جنابعالی در آن زمان حمایت می‌کردید از این که امتحانات تعطیل شوند.
ما از سوابق مدیریتی آقای میلی‌منفرد التهاب‌آفرینی، آشوب و درگیری‌های دانشجویی و فضای ناآرام را در دوران مدیریتش شاهد بودیم.

۲- ابراهیم کارخانه‌ای (نماینده مردم همدان)

برنامه پیشنهادی میلی‌منفرد بیشتر به یک متن توصیفی-علمی شبیه است تا یک برنامه راهبردی. برنامه میلی‌منفرد یک متن بسیار کلی است تا این که یک چارچوب مشخص و عملیاتی داشته باشد، واقعا آن برنامه عملیاتی نیست. بنده خط به خط آن را مطالعه کردم در حالی که برنامه پیشنهادی باید دارای راهبردی عملیاتی مشخص باشد اما این برنامه این‌چنین نیست.
علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جایگاه علوم انسانی و علی‌رغم این که یک ماده از سیاست‌های برنامه پنجم به تحول در علوم انسانی اختصاص دارد اما در برنامه پیشنهادی میلی‌منفرد هیچ اشاره‌ای به تحول علوم انسانی نشده است. در این برنامه همچنین نقشه جامع علمی کشور در نظر گرفته نشده است.
در حالی که برخی موارد در این برنامه وجود دارد که هیچ ربطی به برنامه پنجم ندارند. باید بگویم در ابتدای این برنامه اشاره شده که میلی‌منفرد تاکنون ۸۷ مقاله علمی داشته است، در حالی که در پایان هم گفته شده میلی‌منفرد دارای ۲۵۰ مقاله علمی است، ما باید به کدام یک از این دو آمار استناد کنیم؟ کدام آمار درست است؟
‌در ابتدای این برنامه نوشته شده که میلی‌منفرد ۳۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد داشته است، در حالی که در پایان این برنامه نوشته شده یکصد مورد. ما بر روی این موارد بحث داریم.

۳- فرهاد بشیری (نماینده مردم پاکدشت)

در این برنامه‌ها در حدود ۱۴ مورد از مبانی بسیار اساسی مورد نیاز وزارت علوم صحبتی به میان نیامده است.
پیشرفت‌های علمی کشور که باعث شده امروز دشمن مقابل ما بایستد، در برنامه‌های وزیر پیشنهادی در بخش حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور لحاظ نشده است.
برقراری بیمه تامین اجتماعی نخبگان و خانواده‌های آنان از دیگر موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سند راهبردی سطح شاخص توسعه انسانی و تاسیس دانشگاه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی از دیگر مواردی است که در این برنامه لحاظ نشده است.
ما آزادی‌های بی‌منطق را فراموش نکردیم که باعث شد دانشگاه تهران اتاق جنگ شود؛ آن‌گاه مقابل این دانشگاه چادرهایی نصب شده بود که کمک‌های نقدی در آن جمع‌آوری می‌شد و سپس کمک‌ها به ضدانقلاب رسانده می‌شد و همان ضدانقلاب جوانان خوب این کشور را سر می‌برید.
وی در تحصن اساتید و دانشجویان شرکت کرده است که فیلم آن نیز موجود است.
من از اتاق فرمان تقاضا می‌کنم که فیلم را نشان دهند؛ البته باید بگویم این مسائل باعث بازداشت وی می‌شود. در فیلم مذکور که در صحن علنی مجلس پخش شد فردی در حال سخنرانی می‌گوید من پیشنهاد اکید دارم فردا صبح ساعت ۹ به دانشگاه تهران بروید. اگر راه ندادند به همین‌جا می‌آییم ساعت ۱۱ طبق برنامه. همه منسجم بروید دانشگاه تهران. همه اساتید و  هر که را می‌شناسید در سطح دانشگاه تهران مطلع کنید. (پس از پخش این فیلم‌ها چند عکس نیز که به گفته بشیری در زمان حضور میلی‌منفرد در تجمعات و تحصنات سال ۸۸ گرفته شده در صحن علنی مجلس پخش شد.)
فیلم و سه عکس است که نشان‌دهنده حضور میلی‌منفرد در این برنامه‌هاست.
امروز مردم نسبت به ایجاد تشنج در دانشگاه‌ها احساس نگرانی دارند؛ باید نسبت به این موارد حساس بود و من قضاوت را به نمایندگان واگذار می‌کنم.
وزیر صالح باید دارای شایستگی‌های فراوانی باشد، البته وزیر باید درک صحیحی هم از وزارتخانه داشته باشد تا بتواند مجموعه را به صورت درست مدیریت کند.
آقای مطهری شما هنوز درد یتیمی از چهره‌تان پاک نشده است، توطئه دشمن امثال مطهری‌ها را از ما گرفته پس باید بسیار دقت کنیم.

۴- عبدالوحید فیاضی (نماینده مردم نور و محمودآباد)

۵۲ محور در برنامه آقای میلی‌منفرد برای توسعه آموزش عالی تعیین شده است که باید با احترام به شخصیت ایشان گفت که این برنامه اشکالات اساسی دارد.
ما هم همان جمله آقای مطهری را قبول داریم که می‌گوید باید دغدغه سکولاریسم را در دانشگاه‌ها داشته باشیم، گمان ما همان گمان است چراکه برنامه آقای میلی‌منفرد منجر به بروز سکولاریسم علمی خواهد شد.
آقای میلی‌منفرد باید بداند که برنامه‌هایش را برای یک نظام و کشور اسلامی و انقلابی می‌نویسد، نه این که طوری برنامه بنویسد که ما در محورهای مهم آن اشکالات اساسی داشته باشیم.

 

ب) رأی اعتماد رضا فرجی دانا

 

موافقان:

۱- مهرداد لاهوتی (نماینده مردم لنگرود)

آقای هروی از مشکلات و مسائل جاری وزارت علوم گفتند ولی آقای فرجی دانا تازه قرار است در صورت تأیید مجلس به این وزارتخانه بروند و قرار نیست مشکلات قبل را وی پاسخ دهد.
در برنامه آقای فرجی‌دانا به این موضوع [موضوعات دانش‌بنیان] توجه جدی شده و تمام ۷۴ بند از برنامه ارائه شده از سوی وی منطبق بر اسناد بالادستی و برنامه پنجم است.
وزیر پیشنهادی علوم فردی ولایتمدار و دارای خانواده مذهبی و از موسسین سپاه استان فارس بوده است.
وزیر پیشنهادی علوم از دانشمندان برجسته کشور بوده و سلسله مراتب کاری را دنبال کرده و تمام سوابق کاری‌اش در وزارت علوم بوده است.
در زمان وی در دانشگاه تهران هیچ‌گونه التهابی را شاهد نبودیم و از رشد علمی خوبی برخوردار بودیم.
آقای فرجی دانا اعتقاد دارد علم و تحقیق باید در فضای آرام و بانشاط در کنار هم قرار داشته باشد.
آقای فرجی دانا اعتقاد دارد این سرمایه‌های علمی باید در داخل کشور حفظ شوند.

۲- محسن علیمردانی (نماینده مردم زنجان و طارم)

با توجه به شرایط فعلی بر ما لازم است که هدایت وزارتخانه مهم و سرنوشت‌ساز دانش و دانشگاه را به مدیری لایق و صادق بسپاریم که در مقام عمل و نظر شایستگی و تعهد خود را در این مسیر اثبات کرده است.
وی می‌تواند دغدغه‌های رهبری، دولت، ملت و مجلس را در زمینه مدیریت آموزش عالی تامین نماید.
دانشگاه باید بتواند هدایت‌گر صنعت و تولید باشد با پرورش متخصصانی متعهد و مسئولیت‌پذیر چشم‌اندازی امیدبخش از پیشرفت توسعه کشور را ترسیم نماید.
وزیر علوم باید بتواند با پیوند زدن نیروها و سرمایه‌های سرشار انسانی و علمی کشور به منابع و ذخایر عظیمی از اقتصادی و طبیعی مسیر حرکت تاریخی ایران را به نیکی هدایت کند.
تقویت و خودباوری اساتید و دانشجویان، رشد نشاط سیاسی و علمی، جلب مشارکت دانشجویان و محققان در مراکز علمی داخلی و خارجی، بهبود روابط و تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه، انطباق بیشتر محتواها و برنامه‌های آموزشی با نیازهای کشور از جمله ضرورت‌های مسلم وزارت علوم است.
بدیهی است این اهداف عالیه با تصدی مدیری جامه عمل به خود می‌پوشاند که قدرت تعامل شایسته با دانشمندان داشته و از عهده جلب حمایت‌ها برآید.
اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران که بخش مهمی از نخبگان علمی و فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند شاهدان زنده این ادعا هستند که خاطرات شیرینی از ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان دارند.
وی با تعامل سازنده با نهادها و تشکل‌های مختلف دانشگاهی و دوری از افراط و تفریط الگوی شایسته از موفقیت در جلب اعتماد و مشارکت گروه‌ها و جریان‌های گوناگون دانشگاهی را به نمایش گذاشته است.

۳- علی‌اکبر آقایی (نماینده مردم سلماس)

توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اهداف اجرایی کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها، همگرایی و هدف‌مندی پژوهش‌ها در کشور تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به عنوان مهمترین اهداف آقای فرجی‌دانا است.
امروز اقبال مجلس با دولت و پشتیبانی در تکمیل کابینه دولت اعتدالی دولت و تدبیر می‌تواند نقطه عطفی در درک متقابل از مسائل و نیازهای کشور و تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی باشد و رأی مثبت بالا به آقای رضا فرجی‌دانا بیانگر این اهمیت خواهد بود.
این که یکی از نمایندگان (جواد هروی) از وزیر سوال می‌کند که آیا شما تعداد اعضای کمیسیون آموزش را می‌دانید، باید به ایشان گفت که اگر آقای وزیر تعداد را بداند یا نداند شما به ایشان رای اعتماد یا عدم اعتماد می‌دهید؟ یا این که خانم طبیب‌زاده در خصوص اعتبارات که باید در پاسخ به ایشان گفته شود که اعتبارات از سوی دولت پیشنهاد و توسط ما به تصویب می‌رسد و این از وظایف وزیر نیست.
آقای فرجی‌دانا در برنامه خود ۲۱ بار از مقام تبعیت از رهنمون‌های مقام عظمای ولایت نام برده است. دلیل مبین اعتقاد وی به مقام ولایت، امام و انقلاب پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب است.
تمام نمایندگان به وظایف شرعی و قانونی خود عمل می‌کنند و دفاع حمایتی کمیسیون تخصصی و بخصوص اظهار علاقه آقای ابوترابی و ابراز علاقه اکثر نمایندگان در مجمع نمایندگان شمال‌غرب از حمایت دکتر فرجی‌دانا حکایت می‌کند.

۴- محمدرضا خان‌محمدی خرمی (نماینده مردم ابهر و خرمدره)

فرجی دانا فردی متدین و چهره‌ای شاخص در علم برق است و تقید اخلاقی او و سلامت نفس او و مدیریت درخشان ایشان برکسی پوشیده نیست.
در مدیریت نوین امروزه ۲۰درصد تخصص شخصی مهم است ۸۰درصد استفاده بهینه از توان مدیریتی و علمی دیگران است. ایشان در یکی از سخت‌ترین حوزه‌های تخصصی دارای بیش از ۵۰ مقاله علمی است که حتی نیمی از آن برای گرفتن مقام استاد تمامی کافی است.
اینجانب این را به عنوان عضو هیات ممیزه یک دانشگاه دولتی عرض می‌کنم ایشان استادتمام است و در تمام سطوح از استادی تا مدیریت دانشگاه خدمت کرده است.
در برنامه‌های ایشان پژوهش جزو برنامه‌های اصلی است، همچنین حرمت نهادن به مالکیت فکری است که از خروج نخبگان جلوگیری می‌کند. رعایت کرامت و منزلت اعتقاد به آموزش و پژوهش، اهتمام به تحصیل ایثارگران، ارتقای وضعیت رفاه دانشگاه و دانشجویان، اهتمام به مفهوم توسعه پایدار و انتقال ارزش‌های علمی و عملی که در برنامه‌های وی آمده است.
همچنین هدفمند کردن توسعه آموزش عالی با اهداف توسعه‌ای که این از مشکلات ما است، توسعه فناوری و نوآوری که امروز با آن مواجهیم، ارتقای رتبه دانشگاه‌های کشور که از برنامه‌های ایشان است و تبادل استاد و دانشجو و کاربردی کردن علم، توسعه علم و پژوهش، بازنگری متون درسی که از مشکلات اصلی است و برخی متون امروزه اصلا پاسخگو نیست. همچنین توجه به آمایش منطقه‌ای که بحث مهمی است. همه اینها در برنامه‌های دکتر فرجی دانا دیده می‌شود.

 

مخالفان:

۱- جواد هروی (نماینده مردم قائنات)

در سال‌های گذشته اگر به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم افرادی کارآمد و شایسته را برای حضور در این وزارتخانه انتخاب نمی‌کردیم، امروز در ردیف صادرکنندگان محصولات علمی قرار داشتیم.
فضای علمی آن‌قدر سیاسی شده که حضور افراد سیاسی در دانشگاه‌ها یک امر عادی محسوب می‌شود.
رشد کمی دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن جوانب کیفی می‌تواند همان قدر بلا سرمان بیاورد که کنترل جمعیت بر سرمان آمد.
فردی که می‌خواهد سکان هدایت وزارت علوم را بر عهده بگیرد باید دغدغه‌مند باشد که من کمتر این دغدغه را در آقای فرجی دانا دیده‌ام.
جواد هروی سؤالات را طی سخنرانی خود در صحن علنی مجلس مطرح کرد که آیا رضا فرجی دانا توانایی به دست گرفتن سکان وزارت علوم را دارد؟ آیا آشنایی وی با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این مسئولیت بر بیاید؟ آیا وزیر پیشنهادی علوم از ترکیب هیات امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اطلاعی دارد؟ آیا وی با چند سال ریاست در یک دانشگاه اطلاع دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارد؟ آیا آقای فرجی دانا توانایی دنبال کردن تحول در علوم انسانی را دارد؟
آقای فرجی دانا حتی یک کتاب هم در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود و این در حالی است که وزیر علوم باید سرآمد علمی و پژوهشی کشور باشد، اما چنین وضعیتی در کارنامه وزیر پیشنهادی علوم مشاهده نمی‌شود.
چگونه فردی با این سوابق می‌تواند ادعای وزارت علوم داشته باشد؟ آقای فرجی دانا! چگونه رتبه استاد تمامی را با این کارنامه علمی گرفته‌اید؟
سوالات مطرح‌شده را در همان جلسات از آقای فرجی‌دانا پرسیدیم اما وی در قبال آنها سکوت کرد.
آقای فرجی دانا در هفته قبل برای به عهده گرفتن سمت وزارت علوم قانع شدند چگونه می‌تواند با نمایندگان مجلس تعامل کنند؛ از وی بپرسید تعداد اعضای کمیسیون مجلس چقدر است که وی نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد.
آقای فرجی در برنامه خود به مسائلی که باید، اشاره نکرده است و در واقع برنامه‌های وی کلیشه‌ای است.

۲- زهره طبیب‌زاده (نماینده مردم تهران)

این برنامه‌ها عملی و کاربردی نیست، ارائه این برنامه‌ها از سوی فرجی دانا نمایانگر عدم اشراف به امکانات و منابع کشور و منابع وزارت علوم است.
برخورد ذهنی شما با امکانات موجود مغایرت دارد. برنامه‌های شما شعاری و بدون در نظر گرفتن منابع مالی است و هیچ مسیر مشخص زمانبندی برای حل مشکلات و دسترسی به اهداف در برنامه‌های فرجی دانا وجود ندارد.
خواهشمندم رابطه فکری خود را با مقوله‌های دانشگاه تک‌جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس‌ها در حد مقدورات، اجرای اردوهای مختلط در دوران اصلاحات، رعایت کردن ظواهر اسلامی در دانشگاه‌ها، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار و افرادی که دانشگاه را به صحنه جنگ خیابانی تبدیل کرده بودند، بیان کنید.
در جریان انتخابات اخیر بارها در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفا کارکرد انتخاباتی داشت، اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار، افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌ها و تظاهرات دانشجویی و امثال واقعه ۱۶ آذر در فتنه ۸۸ در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها هستند که مبادرت به حرمت‌شکنی به عکس امام و رهبر معظم انقلاب کرده‌اند یا عناصری که جریان فتنه ۷۸ کوی دانشگاه را رقم زدند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند یا مسائل اخلاقی داشتند که کمیته انضباطی با آنان برخورد کرد، بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی در این مقوله مواضع صریح شما را به روشنی بداند.
برای اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان در دانشگاه‌ها چه طرحی دارید؟ آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه‌ها را مؤلفه‌ای از بحث اسلامی شدن دانشگاه می‌دانید؟ نحوه برخورد شما با اساتیدی که علناً در کلاس درس علیه انقلاب و نظام و مقدسات مردم صحبت می‌کنند، چیست؟
آقای فرجی دانا! نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیات علمی چیست؟ آیا معتقدید باز هم جذب اعضای هیات علمی باید صرفا به گروه‌های آموزشی موکول شود که به شکلی کاملا سلیقه‌ای حاضرند مبادرت به حذف متخصصین متدین در گروه‌های آموزشی کنند؟
موضوع تفکیک جنسیتی کلاس و فضاهای آموزشی در مواردی که امکانپذیر است، در حال حاضر به عنوان ضدارزش مطرح شده و مطرح‌کننده آن را مرتجعین مذهبی می‌نامند. آیا این امر تکلیف مندرج در سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست؟ آیا بسیاری از مسئولان باسواد، علمی و فعال سیاسی اجرایی موجود در نظام، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ امام صادق(ع) که تک‌جنسیتی است نیستند؟ آیا دانشجویان دانشگاه امام صادق به دلیل تفکیک جنسیتی با عقده تحصیلی مواجهند یا دانشجویان این دانشگاه به دلیل فقدان همنشینی و داشتن روابط با جنس مخالف دچار سرخوردگی و افسردگی شده‌اند؟
با توجه به سوابق و گرایشات سیاسی شما چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال ۷۸ و ۸۸ بار دیگر در دانشگاه‌های تحت مسئولیت شما تکرار نشود و تحصن دانشجویی و اعتصاب‌ها برای برداشتن حصر از سران فتنه شکل نگیرد؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی، چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر از سر گرفته نشود و دل مقام معظم رهبری به درد نیاید که زبان به اعتراض نگشایند.

ارسال دیدگاه


نُه + 6 =

رفتن به بالا