شما اینجا هستید : خانه » آرشیو نشریه » شماره 9 » کتائب حزب‌الله در چند کیلومتری بغداد جلوی داعش را گرفت

گفت‌وگو با سه تن از رهبران و فرماندهان و رزمندگان «کتائب حزب الله»

کتائب حزب‌الله در چند کیلومتری بغداد جلوی داعش را گرفت

چکیده کتائب حزب‌الله در چند کیلومتری بغداد جلوی داعش را گرفت :

آنچه در پی می‌آید، مصاحبه‌ سید جاسم الجزائری (یکی از سران کتائب حزب‌الله و عضو شورای سیاسی این گروه) و ابوسجاد (از فرماندهان میدانی کتائب) و کاظم معله (از رزمندگان کتائب حزب‌الله عراق) با روزنامه‌ الاخبار لبنان است. این مصاحبه‌ها مدت کوتاهی بعد از آزادسازی «جرف الصخر» صورت گرفته است. الجزائری می‌گوید «کتائب حزب‌الله تشکیلاتی ولایتی است که پیش از اشغال عراق توسط آمریکا تأسیس شد و جزو گروه‌های مبارز در دوره‌‌ نظام استبدادی سرنگون شده به حساب می‌آید و در نبردش ضد دیکتاتوری، چندین شهید و ده‌ها زندانی و آواره تقدیم کرد. این گروه فعالیش را از همان دوره آغاز کرده بود که اشغالگران آمریکایی در سال 2003 وارد کشور شدند. در این دوره کتائب حزب‌الله مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی تا اخراج وی از عراق را وظیفه‌ خود دید و اولین ضربات نظامی‌اش به اشغالگران آمریکایی در همان ماه چهارم سال 2003 صورت گرفت. به مرور بر شدت و حدت عملیات‌های نظامی ضد اشغالگران توسط این گروه افزوده شد و بر دایره‌ آن افزوده شد به شکلی که از بغداد بیرون رفته و حتی به بصره در جنوب کشور رسید. این غیر از عملیات در مناطق شرقی و غربی و شمالی پایتخت است. ضربات کتائب حزب‌الله دردناک بود و اشغالگران خود به شدت آن اعتراف کردند. فلذا کتائب حزب‌الله به همراه دیگر گروه‌های عضو مقاومت اسلامی عراق، نقش مهمی در اخراج اشغالگران از عراق در سال 2001 داشتند.»

کتائب حزب‌الله در چند کیلومتری بغداد جلوی داعش را گرفت

پیش‌بینی جنگ ضد داعش
کتائب حزب‌الله عراق در بین دیگر گروه‌های مقاومت اسلامی، یک ویژگی دارد و آن توانایی‌های سطح بالایش و فعالیت‌های اطلاعاتی و حرفه‌ای است، که حتی نهادهای حکومتی هم از آن استفاده می‌کردند.
الجزایری تأکید می‌کند: «کتائب حزب‌الله معروف است به داشتن سیستم اطلاعاتی عالی که مبتنی است بر قرائن اطلاعاتی و پی‌گیری و تحلیل سیاسی و نفوذهایی که به صفوف دشمن می‌کند. ما از خلال بررسی جریاناتی که در سوریه رخ می‌داد؛ نشانه‌هایی پیدا کردیم مبنی بر اینکه جنگ از سوریه به عراق گسترش پیدا خواهد کرد و به دولت قبلی به ریاست نوری مالکی اطلاعاتی درباره‌ خطیر بودن اوضاع ارائه دادیم و گفتیم که ارتش عراق توان مقابله با این گروه‌ها را ندارد.»
به گفته‌ وی کتائب حزب‌الله پیش‌بینی کرده بود چه چیزی در موصل و الانبار رخ خواهد داد، به همین دلیل به گستردگی در برخی «خطوط تماس داغ» حضور داشت، مناطقی چون آمرلی و طوزخورماتو و مناطقی در غرب بغداد و تلعفر و غیره.
کمربند امنیتی بغداد و آغاز داستان
این عضو شورای سیاسی کتائب حزب‌الله می‌گوید شاخه‌ سیاسی این گروه معتقد بود اشغالگران آمریکایی ابداً از عراق خارج نخواهند شد مگر آنکه توطئه‌ای طراحی کرده باشند که کشور را حتی المقدور وارد درگیری‌های مذهبی کند. به همین جهت همه‌ نشانه‌ها گواه آن است که داعش بیش از هرچیز ساخته و پرداخته آمریکا و اسرائیل است و بقیه‌ گروه‌های مسلحی که با او همکاری می‌کنند هم به شکل مستقیم از برخی طرف‌ها و کشورهای خارجی از قبیل عربستان و قطر و امارات و ترکیه حمایت می‌شوند و حتی تصریحات آمریکایی‌ها به وضوح به این امر اشاره داشته است.
به همین جهت کتائب حزب‌الله از آماده‌سازی خود و کسب آمادگی لازم جهت این مرحله کوتاهی نکرد، چراکه ورود ما به این مرحله با بررسی واقعیت‌های سیاسی و امنیتی داخل و خارج کشور واضح بود. او ادامه می‌دهد: «دلاورمردان کتائب حزب‌الله در چندین جبهه حضور داشتند و درگیر نبرد بودند. حتی پیش از فتوای مبارک مرجعیت اعلا حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی. خصوصاً در استان‌های دیالی و صلاح الدین و بابل. نیروهای کتائب موفق شدند جلوی هجوم تروریستی‌ای که دار و دسته‌ داعش می‌خواستند در دهم ژوئن ضد بغداد به راه بیندازند را تنها در چند کیلومتری جنوب و غرب پایتخت بگیرند.»
آمرلی… آغاز پیروزی‌ها
آمرلی همان شهر عراق با اکثریت شیعیان ترکمانی است که نیروهای داعش، ۱۰۰ روز آمن را محاصره کردند ولی گروه‌های مقاومت اسلامی و در رأسشان کتائب حزب‌الله (که تنها گروهی بود که در آن روزها در داخل شهر حضور داشت) موفق شدند جلوی سیطره‌ آنها بر شهر را بگیرند.
نقشه‌ انتشار کتائب
کتائب حزب‌الله عراق همراه با داوطلبان «دفاع مردمی» در بسیاری از مناطق کشور مثل «بلد و امرا و الدجیل) حضور دارند و همچنین در جرف الصخر در شمال بغداد و در کمربند امنیتی بغداد. این گروه عملیات‌های نظامی متعددی در بسیاری از مناطق کشور از جمله الضلوعیه و مناطقی در غرب بغداد و غیره داشته است.
کتائب، جرف الصخر را به جرف النصر بدل کرد
یکی از فرماندهان میدانی کتائب حزب الله، در گفت‌وگو با الاخبار می‌گوید که نیروهای کتائب توانستند در زمان حضور داعش در جرف الصخر به این شهر نفوذ کنند و با رفتن از این خانه به آن خانه، دنبال داعشی‌ها بگردند و با تک تیراندازی آن‌ها را راهی جهنم کنند تا آنکه رزمندگان نهایتاً به عامریه در غرب بغداد رسیدند. کشته‌های داعش در عراق به دست کتائب حزب‌الله به هزاران تن می‌رسد.
ابوسجاد پنجاه و چند ساله که در رأس گروهی از رزمندگان «گردان‌های دفاع» (تحت نظر کتائب حزب الله) قرار دارد؛ درحالی‌که در یکی از خطوط مقدم نبرد ایستاده، تفنگش را محکم در دست می‌فشارد و می‌گوید: «هیهات منا الذله». او می‌افزاید:« نبردهایی که در چندین شهر مختلف عراق و خصوصاً در خطوط تماس با بغداد یا خطوط تماس با مناطق نزدیک به بغداد رخ داد نشانگر کارآیی گروه‌های مقاومت اسلامی در ضربه زدن به داعش بود و همه‌ گزارش‌ها حاکی از آن است که قدرت رزمی این گروه‌ها حتی از ارتش‌های نظامی کلاسیک نیز بیشتر بوده است.»
گریه داعش و خنده حزب الله
کتائب حزب‌الله به همراه دیگر گروه‌های مقاومت اسلامی و ارتش عراق موفق شدند مناطق جرف الصخر و شمال بابل و جنوب غرب بغداد را (که عمق راهبردی کربلا محسوب می‌شود) از وجود داعش پاکسازی کنند. درست در زمانی که نیروهای داعش در شبکه‌های اجتماعی برای از دست دادن یکی از راهبردی‌ترین پایگاه‌هایشان یعنی جرف الصخر آه و زاری می‌کردند، می‌شد پیروزی را در چهره‌ کاظم معله یکی از رزمندگان کتائب حزب‌الله دید.
با کاظم معله در حالی حرف می‌زنیم که لباس سیاهش پوشیده از گرد و خاک است. تازه از نبرد سرنوشت‌ساز الفاضلیه(آخرین نقطه‌ حضور داعش در منطقه‌ جرف الصخر) برگشته است اما چنانکه خودش تأکید دارد، خستگی‌ها باعث نشده «دست از نبرد با داعش تا پاکسازی آخرین وجب خاک عراق» بردارد.
کاظم می‌گوید: «بعد از فتوای مرجعیت اعلا در وجوب جهاد کفایی برای دفع ضرر از سرزمین و صیانت از آبرو و حمایت از اماکن مقدس در مقابل سازمان‌های تروریستی، به صورت داوطلبانه به گردان‌های دفاع مردمی پیوسته است.»
سید جاسم الجزائری درباره‌ گردان‌های دفاع مردمی (که بخشی از کتائب حزب‌الله برای جذب داوطلبان ضد داعش است) می‌گوید: این گروه بعد از فتوای مبارک مرجعیت رشد زیادی داشته است. هزاران نفر از جوانان به سمت کتائب آمدند تا در آن عضو شوند چراکه صداقت و شجاعت و انضباط درجه‌‌ یک آن در زمینه‌های اخلاقی و دینی و عقیدتی را می‌شناختند. به همین جهت میزان داوطلب‌ها بالا و بالاتر رفت تا جایی که تنها در یکی از مراکز ثبت‌نام داوطلبان، ۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.»
ائتلاف بین‌المللی… تصویری دروغین
تا کنون بارها شده که گروه‌های عضو مقاومت اسلامی و ارتش عراق هدف ضربات هوایی «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» قرار گرفته و هربار نیز توجیه فقط یک چیز بوده: اشتباه شد!
سید جاسم الجزایری معتقد است: «ائتلاف بین‌المللی وقتی وارد ماجرا شد که حس کرد حمایت گروه‌های مقاومت و الحشد العشبی از نیروهای امنیتی عراق، بعد دیگری به معرکه داده است و پیروزی‌های فرزندان مقاومت اسلامی آغاز شده است.در اینجا بود که استکبار جهانی حس کرد کتائب حزب‌الله و سرایا الدفاع و دیگر گروه‌های رزمنده در آستانه موصل قرار گرفته‌اند. به همین جهت «ائتلاف بین‌المللی» را دست و پا کرده و وارد کار نمود تا وضعیت همانطور که هست بماند و معادله به نفع دولت عراق تغییر ننماید.»
سید جاسم الجزایری می‌افزاید «حملات ائتلاف هیچ تغییر قابل ذکری در صحنه‌ نبرد نداشته است. حتی ما نمی‌فهمیم اینها به ما حمله کرده‌اند. بعد از ورود اینها بود که داعش بر برخی مناطق حیاتی مثل هیت و برخی مناطق الانبار مسلط شد. هواپیماهای شناسایی آمریکا که از دهم ژوئن به آسمان عراق فرستاده شد، بیش از آنکه نیروهای داعش را رصد کند، جابه‌جایی‌های الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت را زیر نظر دارد.»
جزایری در ادامه می‌گوید: «اردوگاه آمریکا حقه‌باز است و در طول تاریخ ثابت کرده نمی‌توان به او اعتماد کرده و با او همپیمان شد و به آن تکیه کرد چرا که دائماً به دیگران خیانت کرده و فریبشان می‌دهد و فقط وقتی وارد صحنه می‌شود که حس کند آنچه در کف میدان رخ می‌دهد به نفع سیاست‌هایش نیست، سیاست‌هایی که مبتنی است بر تبدیل کشورهای عربی به چندین کشور کوچک که براساس قومی و مذهبی تشکیل شده‌ و درحال جنگ و کشتن یکدیگر باشند.»

ارسال دیدگاه


4 + سه =

رفتن به بالا