شما اینجا هستید : خانه » آرشیو نشریه » شماره 2 » آنها که هولوکاست را لایک کردند

مروری بر موضع گیری شخصیت های سیاسی پیرامون طرح موضوع کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم

آنها که هولوکاست را لایک کردند

چکیده آنها که هولوکاست را لایک کردند :

اگرچه مسئله هولوکاست، موضوعی است که مطالعات و پژوهش های عمیق تاریخی می طلبد، اما رژیم غاصب صهیونیستی آن را مستمسکی برای وجهه دادن به تجاوزها و قتل و غارت فلسطینیان قرار داده است. در طول سال های پس از تاسیس اسرائیل مسئله هولوکاست همواره محل جدل و نزاع طیف های مختلف قرار گرفته بود و سابقه این مباحث به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد؛ به عنوان نمونه در سالهای خفقان رژیم پهلوی که حکومت طاغوت به روحانیون اجازه کوچکترین انتقادی به اسرائیل را نمی داد، اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی 29 بهمن 49 درحسینیه ارشاد به صحت این ادعا تاخت و اظهار داشت: «این که می گویند در جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی به دست آلمانی ها از بین رفتند درست نیست، زیرا اگر تمام یهودیان جهان را جمع کنند به این تعداد نمی رسد. » در طول سالهای گذشته اما موضوع هولوکاست مجددا بر سر زبانها افتاد و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دیپلماسی لبخند در تایید این شبهه تاریخی نیز خندید.

آنها که هولوکاست را لایک کردند

از آنجا که رد واقعه هولوکاست به دست پژوهشگران و تاریخدانان، تبعات سنگین و پرهزینه‌ای علیه اسرائیل خواهد داشت و افکار عمومی جهان را بر ضد مشروعیت موجودیت این رژیم می‌شوراند، در کشورهای غربی و همسوی با رژیم غاصب هر گونه پژوهش تاریخی و تحقیقی پیرامون این موضوع ممنوع است. در کنار این موضوع، یکی از آرمان‌های متعالی انقلاب، حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نابودی کامل رژیم اشغالگر قدس است. با این تفاسیر کاملا بدیهی است که انقلاب اسلامی ایران درصدد نفی این افسانه -که یکی از اصلی‌ترین پایه‌های تاسیس اسرائیل است- برآید و یا لااقل خواستار به چالش کشیدن آن باشد؛ هرچند که اگر چنین افسانه‌ای حقیقت داشت، باز هم جوازی برای اشغالگری در سرزمین‌های اسلامی فلسطین نیست.
بارزترین الگو در به چالش کشیدن ماجرای هولوکاست، اظهارات متعدد رهبر معظم انقلاب است. سابقه موضع‌گیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علیه هولوکاست به دهه هفتاد و سال‌های اصلاحات بازمی‌گردد. در فروردین‌ماه سال ۷۷ روژه گارودی -نویسنده مسلمان فرانسوی به دلیل افشاگری علیه هولوکاست در فرانسه محاکمه شد- با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار داشت. در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد: «امروز در رفتار آمریکا و اروپا -در حقیقت در تمدن مادی- یک تناقض بزرگ وجود دارد. آنها برخورد نژادپرستانه نازی‌ها علیه یهودیان را تقبیح می‌کنند اما صهیونیست‌ها را که وجوه مشترک و مشابهی با نازی‌ها دارند، مورد حمایت قرار می‌دهند. زشتی حمایت از صهیونیست‌ها کمتر از حمایت از آلمان نازی و هیتلر نیست و تمدن مادی آمریکا و اروپا برای این تناقض بزرگ، پاسخی ندارند.»
رهبر معظم انقلاب در بیانات اول فروردین ۷۸ در حرم رضوی(ع) نیز مواضع بسیار شدیدتر و صریح‌تر اتخاذ کردند و با اشاره به محکومیت روژه گارودی، اعلام کردند: «بله، هم مرگ بر اسرائیل، هم مرگ بر آن کسانی که از اسرائیل حمایت می‌کنند و هم کسانی که سال‌های متمادی اجازه نمی‌دادند یک کلمه راجع به صهیونیست‌ها گفته شود! امروز در کشورهای غربی، روزنامه‌ها اجازه ندارند راجع به صهیونیست‌ها بدگویی کنند! یک نفر در کتابی می‌نویسد: «یهودی‌ها در مورد کشتار خودشان به وسیله هیتلر در جنگ بین‌الملل دوم، بزرگ‌نمایی کردند» آن وقت این کتاب را که توقیف می‌کنند هیچ، نویسنده کتاب را هم به پای میز محاکمه می‌کشانند!»
آیت‌الله خامنه‌ای مجددا در نمازجمعه اردیبهشت ۷۹ هولوکاست صهیونیستی را به چالش می‌کشند و عدم امکان بررسی این موضوع جنجالی را زیر سوال بردند: «اگر یک نفر پیدا شد و علیه صهیونیسم حرف زد -مثل آن آقای فرانسوی که چند جلد کتاب علیه صهیونیست‌ها نوشت و گفت این که می‌گویند یهودیان را در کوره‌های آدم‌سوزی سوزاندند، واقعیت ندارد- طور دیگری با او رفتار می‌کنند! اگر کسی وابسته به سرمایه‌داران نباشد و مراکز قدرت سرمایه‌داری نباشد، نه حرفش زده می‌شود، نه صدایش به گوش کسی می‌رسد و نه آزادی بیان دارد!»
سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم گشایش کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین‌در سال ۸۰، بار دیگر حمله به بنیان‌های تاسیس اسرائیل را در بر داشت و ماهیت افسانه‌سازی در هولوکاست با ادبیات دیگری مطرح شد: «دلایلی در دست است که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها با نازی‌های آلمان روابط نزدیک داشتند و ارائه آمارهای اغراق‌آمیز از کشتار یهودیان، خود وسیله‌ای برای جلب ترحم افکار عمومی و زمینه‌سازی برای اشغال فلسطین و توجیه جنایات صهیونیست‌ها بوده است. حتی دلایلی در دست است که عده‌ای از اراذل و اوباشِ غیریهودیِ شرق اروپا را به نام یهودی به فلسطین کوچانیدند تا با پوشش حمایت از بازماندگان قربانیان نژادپرستی، یک حکومت معاند اسلام را در قلب جهان اسلام نصب کنند و پس از سیزده قرن، یک گسستگی بین مشرق و مغرب اسلامی ایجاد نمایند.»
موضع‌گیری رهبر انقلاب علیه هولوکاست با روی کار آمدن دولت نهم با شاخصه اسرائیل‌ستیزی تقویت شد. رهبر انقلاب در دیدار با پرسنل نیروی هوایی در بهمن ۸۴ ماجرای هولوکاست را «افسانه» دانستند: «آزادی بیان که آنها دم از آن می‌زنند، به آنها اجازه نمی‌دهد که در باب افسانه کشتار یهودیان -معروف به هولوکاست- کسی تردید بکند. در آن قضیه، جای آزادی بیان نیست! در کشورهای اروپایی، افراد زیادی از دانشمند و محقق و مورخ و مطبوعاتی و غیره از ترس جرات نمی‌کنند تردیدی را که نسبت به این قضیه در دل‌شان هست، ابراز کنند. بعضی‌ها هم معتقدند قضیه از اصل دروغ است، اما جرات نمی‌کنند بگویند؛ چون دیده‌اند هر کس بگوید، مجازات خواهد شد؛ زندان می‌اندازند، تعقیب می‌کنند، از حقوق محرومش می‌کنند…»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهارمین کنفرانس حمایت از ملت فلسطین در اسفند ۸۷ بار دیگر این ستون مشروعیت اسرائیل را هدف قرار دادند و گفتند: «…غاصبان و حامیان آنان نه تنها نتوانسته‌اند مسئله مشروعیت رژیم صهیونیستی را حل کنند، بلکه این مسئله با گذشت زمان بغرنج‌تر هم شده است. عدم تحمل رسانه‌های غربی و صهیونیستی و دولت‌های حامی صهیونیزم در برابر حتی طرح سوال و تحقیق درباره هولوکاست که بهانه غصب فلسطین بود، یکی از نشانه‌های این تزلزل و ابهام است. اکنون وضع رژیم صهیونیستی از همیشه تاریخ سیاه خود در افکار عمومی جهان بدتر و پرسش از دلیل پیدایش آن جدی‌تر است.»
همچنین رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در اسفندماه سال ۹۰ برای بار دیگر صراحتا تعبیر «افسانه» و «حادثه پنداری تاریخی» را برای هولوکاست بکار برده بودند: «در یک کشوری کسی به افسانه هولوکاست اعتراض می‌کند، می‌گوید من قبول ندارم؛ او را زندان می‌اندازند، محکومش می‌کنند که چرا یک حادثه پنداری تاریخی را انکار می‌کنی! حالا گیرم پنداری هم نباشد -واقعی باشد- خیلی خوب، انکار یک حادثه واقعیِ تاریخی مگر جرم است؟ اگر برای کسی روشن نشد، ثابت نشد و او انکار کرد یا حتی در آن تردید کرد، او را بیندازند زندان!»
در آخرین نمونه، رهبر انقلاب در بیانات اول فروردین ۱۳۹۳ در حرم رضوی(ع) هولوکاست را خط قرمز غرب خواندند و اظهار داشتند: «شما ببینید در کشورهای اروپایی کسی جرئت نمی‌کند راجع به هولوکاست حرف بزند که معلوم نیست اصل این قضیه واقعیت دارد یا ندارد، یا اگر واقعیت دارد، به چه شکلی بوده؛ اظهار نظر درباره هولوکاست، تردید درباره هولوکاست، یکی از بزرگ‌ترین گناهان محسوب می‌شود، جلویش را می‌گیرند، طرف را می‌گیرند، زندانی می‌کنند، تعقیب قضائی می‌کنند؛ مدعی آزادی هم هستند. آنچه که برای او خط قرمز است، در مقابل او با چنگ و دندان می‌ایستد.»
این موارد که تنها بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب درباره هولوکاست بود، کافی است تا اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی در مبارزه و ضدیت با کیان اسرائیل و هولوکاست به عینیت برسد. به موازات همین مواضع قاطع رهبر انقلاب، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین نیز مواضع مشابهی را اتخاذ می‌کرد و بنیان مشروعیت اسرائیل را هدف قرار می‌داد. همین امر موجب شد تا برخی شخصیت‌هایی که اعتقاد داشتند تحریک اسرائیل و دست گذاشتن روی پاشنه آشیل آن برای کشور هزینه‌ساز است و موجب اجماع جهانی علیه ایران می‌شود، از این اظهارات رئیس جمهور به شدت انتقاد کنند. اساس مواضع دکتر احمدی‌نژاد به چالش کشیدن این موضوع و طرح سوالاتی برای شفاف‌سازی حیله اسرائیل در پشت نقاب هولوکاست بود. با بی‌پاسخ ماندن این سوالات و برخورد چکشی با رئیس جمهور ماهیت دروغ بودن این ماجرا نمایان شد و علاوه بر اسناد تاریخی، بر افسانه بودن هولوکاست صحه گذاشت. به عنوان نمونه طی سفر احمدی‌نژاد به سازمان ملل در سال ۹۱، وی مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان داشت. وی در پاسخ به سوالی درباره هولوکاست، چکیده مواضع خود را این گونه اعلام داشت: «درباره یک حادثه تاریخی چند سوال مطرح کردم و گفتم که وقتی تحقیق درباره یک رخداد تاریخی ممنوع می‌شود، خود این موضوع ابهام به‌وجود می‌آورد و همگان از خود می‌پرسند که چرا محققین درباره این حادثه از کار خود منع شده و حتی به زندان می‌افتند.» احمدی‌نژاد در پاسخ به اصرار خبرنگار درباره موضع صریح او درباره درستی یا عدم درستی واقعه هولوکاست گفت: «آیا شما به آزادی عقیده و تحقیق اعتقاد دارید یا خیر؟ اگر شما سوال می‌پرسید نباید به دنبال آن باشید که بنده همان پاسخ مورد نظر شما را ارائه کنم و این کار شما تفتیش عقیده است، نه مصاحبه.» رئیس‌جمهور پیشین کشور مجددا سوالات خود را این گونه مطرح کرد: «اگر حادثه‌ای رخ داده محققین و مورخین باید بتوانند درباره آن تحقیق کنند و نظر موافق و مخالف خود را آزادانه اعلام کنند و اگر فرض را بر این بگیریم که چنین حادثه‌ای در تاریخ رخ داده است باز هم باید پرسید این حادثه کجا رخ داده و عاملین آن چه کسانی بودند و پرسید که چه ارتباطی بین این واقعه با اشغال سرزمین فلسطین و کشتار ساکنان آن داشته است؟ نمی‌توان اگر حادثه‌ای در جایی اتفاق افتاد کسانی را که در آن رخداد نقشی نداشته‌اند، مجازات کرد. اگر این حادثه صرفا یک رخداد تاریخی است چرا سیاستمداران تا این حد درباره آن حساسیت دارند؟ امروز دیگر تکلیف این موضوع کاملا روشن است و همه فهمیده‌اند که پشت پرده ماجرا چیست.»

 

24-holocast-1-609
احمدی‌نژاد در روز قدس سال ۱۳۹۲ نیز به ممنوع بودن تحقیق پیرامون هولوکاست پرداخت و گفت: «دو سوال ساده خطاب به جهانیان مطرح کردیم، اما دیدیم چه سر و صدایی در جهان به راه انداختند. سوال اینجاست که چرا سیاستمداران به آن واکنش نشان می‌دهند و چرا اجازه نمی‌دهند راجع به وقایع جنگ جهانی تحقیق آزاد صورت گیرد؟ پاسخ روشن است، زیرا باید یک نتیجه سیاسی مستمر از آن داستان ساختگی تاریخی به دست بیاید وگرنه اگر برای امروز به درد نخورد، چرا این‌قدر قطعنامه می‌دهند که کسی راجع به آن حرفی نزند؟… مسئله این است که این سوال‌ها دروغ‌پردازی چندده‌ساله و تاریخی را برملا کرد و ظاهرسازی‌ها و تاریخ‌سازی‌ها و نقشه‌های استعماری را افشا کرد و فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد. معلوم شد بسیاری از داستان‌پردازی‌های آنها همه صحنه‌پردازی و سناریو بوده تا پایگاهی در قلب منطقه اسلامی و منطقه ما ایجاد کنند، البته آنها تلاش کردند موضوع را عوض و تحریف کنند و این کار همیشگی صهیونیست‌هاست.»
سیاست خارجی کشور اما با روی کار آمدن دولت اعتدال به سوی تعامل با ابرقدرت‌ها رفت و دیپلماسی لایک و لبخند، نگاه به اسرائیل را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. پس از انتخابات سال ۹۲ و جانشینی دولت یازدهم، مسئولین سیاست خارجی این قبیل اظهارات چالشی را نامطلوب و غیرموجه دانستند. قوه مجریه گویا سیاست انقلاب در اسرائیل‌ستیزی را در معادلات و محاسبات هزینه-فایده، «هزینه‌بردار» و «بدون توجیه اقتصادی» دانستند؛ این که در مقابل هزینه‌هایی نظیر اجماع قدرت‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی، افزایش تحریم‌ها و قطعنامه‌ها و سیاه شدن چهره کشور در منظر رسانه‌های جهانی، هیچ سودی عاید کشور نمی‌شود، فلذا با حفظ چهره صلح کل و عدم رابطه با اسرائیل، از بر زبان آوردن مطالب تحریک‌کننده و حساسیت‌برانگیز خودداری شود. محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در خط مقدم اظهارات شبهه‌ناک پیرامون اسرائیل قرار دارد.
وزیر امور خارجه ایران در شهریورماه ۹۲ و همزمان با سال نوی یهودی در صفحه توئیتر خود، «روش هشانا» (به عبری یعنی سر سال) را تبریک گفت و به انگلیسی نوشت: «روش هشانا مبارک باشد.» در پاسخ به توئیت ظریف، کریستی پلوسی دختر رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «ممنون، سال نو هنگامی شیرین‌تر می‌شود که شما به انکار هولوکاست توسط ایران پایان دهید.» ظریف اما در واکنشی عجیب، سوال درباره هولوکاست را تنها به شخص احمدی‌نژاد محدود دانست و پاسخ داد: «ایران هرگز هولوکاست را انکار نکرده است. مردی که انکار می‌کرد، رفته است، سال نو مبارک.» کریستی پلوسی در واکنش به پاسخ ظریف نوشت: «خوشحالم که می‌شنوم، ممنون از پاسختان.»
وزیر امور خارجه که علاوه بر لبخند زدن به دشمنان دیرینه انقلاب، باید خود را سازگار با نظام جمهوری اسلامی نشان دهد، دست به تحریف مواضع حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز زد و اختلاف میان نظر خود و رهبر انقلاب را اشکال ترجمه‌ای خواند. ظریف در ادامه و پس از توئیت تبریک سال نوی یهود، در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی ای‌بی‌سی، نظر رهبر انقلاب درباره هولوکاست را نیز موافق با خود دانست و هرگونه اختلافی میان این نظرها را صرفا اشتباه ترجمه‌ای عنوان کرد:
«- شما و آقای روحانی کمی از پیشینیان خودتان درباره تایید یا محکوم کردن یهودیان در طول جنگ جهانی دوم جلوتر رفتید. در واقع شما در ابتدای سال نوی یهودی مطلبی را در صفحه توئیتر خود گذاشتید و گفتید: «ایران هیچ وقت هولوکاست را انکار نکرده و مردی که قبل‌تر آن را منکر می‌شد اکنون رفته است. سال نو مبارک» که این را به دختر نانسی پلوسی، رئیس سابق کنگره آمریکا گفتید. در عین حال وب‌سایت رهبر شما، آیت‌الله خامنه‌ای هم‌اکنون در قسمت انگلیسی آن به «افسانه» بودن کشتار یهودیان یا همان هولوکاست اشاره می‌کند. آیا شما نظر آیت‌الله مبنی بر این که هولوکاست افسانه است را تایید می‌کنید یا آن را رد می‌کنید؟
– من با رهبری درباره این قضیه صحبت کرده‌ام. ایشان کشتن مردم بی‌گناه را محکوم و رد می‌کنند.
– آیا هولوکاست افسانه است؟
– نه، هولوکاست افسانه نیست. هیچ کس در رابطه با افسانه صحبت نمی‌کند.
– همین جا دقیقا گفته شده است.
– اگر آنجا گفته شده، ایراد ترجمه است و ترجمه خارج از متن و چارچوب انجام شده است. ایشان درباره عکس‌العملی که در قبال کسی که درباره یک واقعه تاریخی صحبت می‌کند و درخواست تحقیق در زمینه همان واقعه تاریخی را دارد صحبت کردند و گفتند چرا برخی‌ها خیلی از این قضیه ناراحت می‌شوند که کسی خواستار بررسی شود؟
– کلمه «افسانه» دنیا را ناراحت کرد!
– ببینید، این مشکلی است که در هنگام ترجمه فارسی به انگلیسی ایجاد می‌شود و ممکن است چیزهایی را مثل وقتی که قسمتی از فیلم را موقع ترجمه از دست می‌دهید، متوجه نشوید. ممکن است یک سری از مفاهیم را متوجه نشوید و اشتباه کنید. این مشکلی است که متاسفانه بارها و بارها رخ داده است.

24-holocast-2-609

– بنابراین ترجمه عوض خواهد شد؟
– با آنها صحبت خواهم کرد!»
وزیر امور خارجه کشور به جای همسویی با رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی، به مجری شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا قول داد تا ترجمه انگلیسی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای اصلاح بشود. این واکنش منفعلانه جناب وزیر در حالی در یک شبکه آمریکایی مطرح می‌شد که رهبر انقلاب چند بار تعبیر «افسانه» را برای هولوکاست بکار برده بودند.
کار به همین جا نیز ختم نشد و در بهمن‌ماه ۹۲ نیز محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فونیکس در هتل آدلون برلین، هولوکاست را یک «جنایت» خواند و گفت که چنین جنایتی هرگز نباید در تاریخ تکرار شود، ولی این جنایت توجیه‌کننده‌ نقض حقوق فلسطینی‌ها نیست. عجیب‌ترین و سوال‌برانگیزترین اظهار نظر وزیر امور خارجه اما با طرح سوال نمایندگان مجلس همراه شد. محمدجواد ظریف پا را از تایید کردن هولوکاست فراتر گذاشت و در گفت‌وگو با تلویزیون یک و دو آلمان (در استودیوی این شبکه که نزدیک یادبود هولوکاست قرار دارد) طی مواضع منفعلانه‌ای اعلام کرد که به رسمیت شناختن اسرائیل ربطی به ایران ندارد. این نقل قول ظریف اگرچه بعدا تصحیح شد، لیکن نمایندگان سوال‌کننده از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشدند. در همین ادامه همین گفت‌وگو، ظریف مجددا تکرار کرد که کشتار جمعی یهودیان را نمی‌توان انکار کرد و باید از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کرد.
به نظر می‌رسد هرچه که از عمر دولت جدید می‌گذرد، در زمینه سیاست خارجی شکاف گفتمانی مسئولین با اصول انقلاب عمیق‌تر می‌شود؛ تا جایی که عملکرد وزارت امور خارجه از تایید «جنایت» هولوکاست به به «رسمیت شناختن» اسرائیل (حتی به صورت ضمنی و غیرمستقیم) رسید. با این که مجلس درصدد تعامل حداکثری با دولت یازدهم برآمده است، لیکن به نظر می‌رسد حساسیت نمایندگان درباره خدشه‌دار شدن اصول انقلاب باید بیش از این بروز و ظهور داشته باشد.

نویسنده :

روزنامه نگار

تعداد مطالب : 9

دیدگاه ها (1)

  • محسن

    هرکس که مدرکی در این زمینه دارد باید ارائه دهد تا جهان متوجه گردد که حقیقت است یا دروغ .
    سخنان بدون مدرک و از روی احساسات خریدار ندارد .

    پاسخ

ارسال دیدگاه


9 − = هشت

رفتن به بالا